dinsdag 2 februari 2016

We zijn langs Ikhuan geweest. Een jonge schilder, misschien. Ikhuan was aan het uitrusten op zijn bed. Het huis dat als de meeste nog maar half af is had een enge trap die ik dus eerst op moest. Ikhuan zat op de hoogste verdieping van een stapelbed. Op de eerste verdieping lagen verschillende delen van Harry Potter. Zijn leeftijd kon ik moeilijk schatten. Iedereen is hier zoveel kleiner, maar Ikhuan nog meer vanwege zijn handicap . Hij heeft rechts een heel klein ongelukkig armpje. Toch zal hij wel zestien of achttien zijn, want hij heeft ook in Anidan gewoond en doet dat nu niet meer. Achter hem hing een prachtig nageschilderde foto als zelfportret van hem. Hij wilde wel meedoen met de workshop en vroeg ook om werk want dat had hij niet.

Er is hier toch best veel werk voor schilders. Alle winkels moeten van buiten geschilderd worden en de zeewind zorgt ervoor dat dat vaak opnieuw moet gebeuren. Het zal geen vetpot zijn, maar ik heb tot nu toe best veel schilders aan het werk gezien. Er zijn producten zoals Dola, meel, die een standaard embleem hebben dat steeds precies moet worden nageschilderd. Mpesa, het telefonische bankieren hier, kom je ook veel tegen op winkels maar dan telkens op een andere manier geschilderd. Andere winkels pakken meer uit. Captain Copycat van de kopieershop heeft een struisvogel op zijn muur, dat begrijp ik niet helemaal. Maar zijn kind houdt erg van dieren, hij had er dit weekend duiven voor gekocht, dat weet ik omdat ik probeerde uit te leggen dat mijn dochter Duifje heet (njiwa). Het is wel een hele mooie struisvogel.  De muren met afbladderende lagen die vorige schilderingen laten zien zijn misschien soms wel het mooist maar gelukkig voor de schilders vinden winkeliers dat niet.



Ik dacht dat het een goed idee was om Ikhuan het uithangbord voor de workshops en de tentoonstelling van de Junior Hat Contest in Cyber Gardens te laten schilderen. Dat vond Corrie ook. Het verbaasde me om de volgende dag een compleet afgeschilderd uithangbord (door haarzelf?) te vinden in het atelier van Anidan. Corrie durfde het gewoon niet aan om te vertrouwen op mij of op Ikhuan dat het uithangbord op tijd af zou zijn. En zij gaat nu voor anderhalve week naar Nairobi om haar eigen foto’s af te laten drukken. Het zijn hele mooie foto’s gemaakt in Maweni, de steengroeve, waar ik trouwens vorig jaar ook heb geschilderd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten