donderdag 28 januari 2016

Eerste lessen in Anidan

Als ik voor het eerst de kinderen van Anidan ontmoet hebben ze allemaal hun hoed op die ze samen met meester Sid hebben gemaakt. Sid is vorig jaar afgestudeerd aan de St Martins in Londen als beeldhouwer en is alvast begonnen aan het hoeden project. Het ziet er allemaal goed uit, misschien zijn we wel klaar.

Eerder bezoek ik Whispers CafĂ© waar werk van dezelfde kinderen hangt dat ze gemaakt hebben rond kerstmis onder leiding van een paar kunstenaars uit Nairobi. Als ik wijs op een mooi schilderijtje zegt Corrie de oprichtster van het atelier van Anidan dat dat meisje nu bij Saatchi op de site staat: “She’s already collectible.”
Er zijn in het weeshuis- misschien moet ik kinderhuis zeggen want de meeste kinderen hier zijn geen wees- vandaag ongeveer evenveel kinderen als bezoekers en begeleiders. Veel mensen uit Spanje die misschien ook een paar schilderijtjes zullen kopen van de kinderen en doneren aan het atelier. Corrie zegt dat het soms scheve ogen geeft want het lijkt dat de kinderen van Anidan alles hebben en de kinderen gaan ook niet zo zuinig met het materiaal om. Ze beseffen zich niet waar het vandaan komt en dat het bijzonder is.

Mij valt het tijdens mijn lessen op hoe vaak we worden gestoord door een of andere delegatie van Spanjaarden, weldoeners of mensen die een initiatief voor de kinderen hebben ontwikkeld. Ook lokale initiatieven trouwens, maar de kinderen zijn er aan gewend.

Carol helpt mij met lesgeven en ook Onesmus, de leraar mandenmaken is er en een vrouw die borduurwerk maakt met de kinderen. De laatste twee zijn mensen uit Lamu en Carol komt ergens anders uit Kenia vandaan en is opgegroeid in een weeshuis, niet als wees maar als dochter van de dominee die in het weeshuis werkte. Corrie en Sid komen uit Engeland. Corrie is fotograaf en heeft vier jaar geleden dit initiatief opgezet.   

Geen opmerkingen:

Een reactie posten